Frisören Sören

Detta kan möjligen vara ett uttömt ämne. Ändå, varför måste frisörer alltid fråga om man jobbar, pluggar och varifrån man kommer?

- Nej. Jag vill bara bli klippt. Lite kortare tack.

Att dom är intresserade skulle ju kunna vara en bra anledning. Återkommande kunder, javisst, det köper jag. Då blir man bundis med tiden. Men anta att dom snittar ca 10 nya kunder per dag (En siffra helt utan grund i frisörstatistiken, är nog mer hos vissa och mindre hos andra). Ingen orkar väl småprata om samma sak 2500 ggr per år på rent intresse för människor?

Antagligen handlar det om frisörsetikett. Småprat-A och B är inbakat i utbildningen. Eller bara vanlig vett och etikett helt enkelt som jag saknar.

Men jag tycker ju ändå att prata med människor är ju egentligen ofta ganska kul. Spontan-samtal ska uppmuntras. Blir bara för påtvingat. Mer variation i frågorna tycker jag är för högt ställda krav. Så jag är nog ute på lite hal is och vet varken vart jag vill komma eller vad jag tycker.

Om det inte är uppenbart så klippte jag mig alltså nyligen. "Sommar-kort" nu när solen hittat hit. Försökte borra ner huvudet i en norsk debattartiklet om valet i USA och lyckades komma ganska lindrigt undan med bara en handfull meningslösa frågor. Men det berodde nog mest på att frisören var stressad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback