Drick folköl och var glad

Läste i norran att MUF  ville sänka åldern på systembolaget till 18. "Folket" (ungdomar under 20) fick tycka till och kom med argument som att får man köpa starka grejjor på krogen borde man få handla på bolaget. Och är man myndig, får köra bil bla bla bla så borde man även få dricka vad fan man vill. Ungefär. Don´t underestimate the power of folköl säger jag. På samma sätt som man har prövotid på körkortet får detta ses som alkoholens testsräcka.

Sen hindrar ju visserligen inte 20-årsgränsen yngre från att dricka systemvaror och det må ju vara. Men dom ska givetvis få planera och vara ute i tid för att lyckas. Det var ju lite av själva glansen med det hela (säger jag nu ja..).
 
Att man får dricka sprit på krogen som 18-åring men inte hemma  är inte heller en knapp man ska pusha alltför hårt på tror jag. Känns som att det ligger närmare till hands att gå andra hållet och stoppa det förstnämnda. Och vips, så blir vi som Norge där ställen som släpper in folk under 20 inte får servera starkare varor än 4,5%. Vilket i sin tur leder till att i princip inga ställen släpper in 18-åringar.

Eftersom att svenskar i ett historiskt perspektiv inte hanterar sprit på bästa möjliga sätt, tror jag 20-årsgränsen på systemet ligger bra där den ligger. Hade jag vart 6 år yngre hade jag givetvis inte hållt med mig själv. Men det är väl det som är charmen med att bli äldre, att man fort tror man vet bättre nu.


Kommentarer
Postat av: skamme

Seriöst, jag kommer köra folkvagnar hela vägen i skell. Starkare öl än 4,5 volym procent är numera lika med självmord. Nu när jag tänker efter är jag mest tacksam att jag är vid liv. Kunde lika gärna drunknat i fontänen på Nationaltheatern. Jefla SlimKim.

2008-06-12 @ 22:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback